4 Nov 2011

Percutian ke Pangkor..

Pada 29/10/2011 saya,suami dan anak telah berada di Teluk Dalm Resort. suami saya telah merancang tentang percutian ini sejak awal bulan ogos lalu.Tiketnya dibeli di matta fair.suami saya mmg suka travel dan suka aktiviti outdoor.sejak kawen,saya dah mula terikut2 dgn hobi suami..kiranya dah jd hobi baru saya pulak...;).saya igin berkongsi dengan rakan2 blog tentg percutian kali ini. kami bertolak seawal jam 8 pagi dan terpaksa singgah di klinik yg berhampiran dgn rumah, sebab my daughter get flue, dan saya pula asyik batuk sejak semalm..then after see the doctor, kami teruskan perjalan menuju ke destinasi percutian. kami melalui jalan lebuhraya baru (LATAR)yang mengambil masa 4jam dari kuala selangor.cuaca pada hari ini cerah dan sgt baik.perut mula terasa lapar bila menjelang tengahari, dan kami singgah mkn di gerai disekitar kuala selangor. pada pukul 1.45pm kami sampai di bandar lumut.di sana kami 'simpan' kereta di tempst parking kereta di jeti lumut. untuk naik feri, mesti beli tiket terlebih dahulu di kaunter tiket lumut. harga tiket berlainan mengikut destinasi masing2. trip kali ni mmg best, sebab kami akan menginap di dua buah hotel yg berlainan, sabtu malam, di teluk dalam beach resort, dan malam kedua di puteri bayu beach resort. kami terpaksa menaiki feri ke jeti p.pangkor, kerana feri ke jeti teluk dalam baru saja bergerak.jika kami ingin menuju terus ke jeti teluk dalam, kami terpksa menunggu trip seterusnya pd pukul 3.45pm. tapi jika kami pilih utk turun di jeti p.pangkor, kami terpaksa menaiki teksi untuk sampai ke teluk dalam resort.oleh kerana  xmahu menunggu lama, so husband buat keputusan utk trus naik feri ke p.pangkor.untuk makluman kawan2 blog, kalo nk cepat smpai ke teluk dalam, anda boleh beli tiket dari jeti lumut terus ke jeti teluk dalam, xperlu pergi jeti pangkor dahulu.oh ya, lupe nk bagitau,harga tiket feri ialah rm20.00.okey, sampai je di jeti pangkor, kami bergegas mencari teksi ke menuju ke teluk dalam resort.perjalan dari jeti mengambil masa lebih kurang 15minit.sesampainye di destinasi yang dituju, saya begitu teruja melihat pemandangan indah di sekitar resort ini..mmg cantik...penginapan di sini merupakan sebuah chalet begitu menambat hati. bilik kami benombor 450 agak jauh kebelakang dari pemandangan pantai, so view bilik kami xberape menarik la..kalo anda boleh request tuk bilik mengadap laut, lagi canteekkk...

Aktiviti kami pada hari pertama,di pulau pangkor ni kurang menyeronokkan, sebab chalet teluk dalam ni sememangnya jauh dari kedai2 cenderahati atau pun gerai2 makan.so,husband dan anak saya hanya melakukan aktiviti wajib sahaja, iaitu MANDI KOLAM...saya pula asyik dengan blogging...hehe..mest korang semua tertanya2, kalo xde kedai makan, kat mane kiteorang makn?haaaaa...jangan risau, chalet ni, ade sediakan makanan..so kat situ lah kami makan, cume pilihan makanan xbanyak la..actually, kalo korang nak sewa motor atau kereta tuk pusing2 dalam p.pangkor ni, boleh juga, harganya kalo kereta, dalam rm50 satu hari, motor pulak rm25-rm30. memandangkan kami sampai ke resort tu dah lewat, so rugi rasenya kalo kam sewa kenderaan, just naik teksi dari jeti pangkor trus ke teluk dalam resort. tambang teksi rm20.00

Pada 30/10/2011 iaitu keesokkannya, kami check out dan teruskan perjlanan ke penginapan kedua kami iaitu Puteri Bayu Beach Resort..resort ni mmg sagat happening...waktu kami sampai kat sane,ramai orng di lobi dengan urusan masing2. banyak kemudahan disekitar resort ni, ada gerai ikan bakar, kedai runcit, kedai cenderahati dan macam2 lagi.lokasi lunch kami di gerai ikan bakar di belakang resort ini.lepas makan, kami sewa motorsikal untuk meronda2 disekeliling pulau. kami singgah di pantai nipah tuk minum petng. kt pntai nipah ni mmg byk gerai2 mkn di sepnjg jln..so mmg best sgt bila menikmati pisang goreng panas dan ABC sambil menghirup udara pantai yg segar..saya sempat singgah di sebuah kedai cenderamata disitu utk mmbeli cenderahati untk teman2 rapat.Pada sebelah malam pula, kami tidak keluar meronda2 kerana hujan.Suami saya mncadangkan untuk berkaraoke, dengan bayaran RM40 perjam, saya, suami dan anak mula lah aktiviti menyumbangkan suara yang sumbang..lebih2 lagi anak saya tu, ntah ape yang die nyanyi saya sndri xpham..huhu..apepun, kami hepi bersama...
Isnin 31/10/2011, selepas sarapan pagi, suami dan anak saya trus terjun ke kolam renang, saya pula sibuk mengemas beg untuk berangkat balik sebentar nnti. selepas beberapa keping gambar di pantai, pada pukul 11.15am kami bertolak pulang ke kl..erm...setiap pecutian mmg ada kenangannya..tapi kali ni agak kurang best, sebab saya batuk2 di sana, dan cuaca yang x mnentu, membataskan kami untuk melakukan sbarang aktiviti...kepada kawan2 yang nak bercuti di Pulau Pangkor, saya cadangkan menginap di Puteri Bayu Beach Resort atau Sandy Beach Resort kerana chaletnya mengadap ke arah laut, dan banyak kemudahan disekitarnya....

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Bismillahirrahmanirrahim...

berkatkanlah umur mereka,
kurniakanlah kesihatan yang baik kepada mereka,
terangilah hati mereka dengan pancaran nur keimanan..

Ya Allah..
tetapkanlah hati mereka, perluaskanlah rezeki mereka, dekatkanlah
hati mereka kepada kebaikan, jauhkanlah hati mereka daripada kejahatan, tunaikanlah
segala hajat mereka baik hajat dalam agama, dunia, mahupun akhirat...

Ya Allah..
jagalah hati mereka agar tidak berpaling daripada melabuhkan
hatinya padaMu..

Janganlah dibiarkan mereka tertatih dan terjatuh dalam
perjalanan panjang menyeru manusia ke jalanMu..

Ya Allah..
kurniakanlah pada mereka kesenangan, ketenangan, kebahagiaan dan
kecemerlangan hidup di dunia dan di akhirat kelak..

Ya Rabbul Izzati..bahagiakanlah mereka sebagaimana bahagia yang telah Engkau kurniakan
kepada para kekasihMu...

Amin Ya Allah..
Amin Ya Allah.. Ya Rabbal Alamin..